Sprężone powietrze stało się obecnie nieodzownym elementem codziennej pracy w wielu zakładach i warsztatach. Jednak wybór sprężarki powietrza nie jest wcale łatwym zadaniem. Przy wyborze należy uwzględnić wiele parametrów i czynników, a także przeznaczenie i zastosowanie sprężonego powietrza. Mnogość opcji sprawia, że wydaje się on jeszcze trudniejszy. Dlatego też podpowiadamy, jaką sprężarkę powietrza wybrać do warsztatu i na co zwracać uwagę przy kupnie.

Sprężarka w warsztacie — niezbędne narzędzie pracy

W wielu warsztatach, czy to samochodowych, lakierniczych, czy też wulkanizacyjnych, codzienną pracę ułatwia sprężone powietrze wytwarzane przez kompresor. Jednak coraz częściej z czynnika roboczego, jakim jest sprężone powietrze, korzystają również inne warsztaty usługowe czy rzemieślnicze. Najczęściej obecność sprężarki w warsztacie kojarzona jest z takimi pracami, jak pompowanie kół. Jednak to zaledwie ułamek możliwości, jakie dają kompresory. Równie często sprężone powietrze stosowane jest także do malowania elementów karoserii lub odmuchiwania. Są one także wręcz nieocenione w zastosowaniu do zasilania narzędzi pneumatycznych i siłowników. Tym samym sprężone powietrze poprzez siłowniki może zasilać klapy wentylacji, podnośniki, stoły tapicerskie oraz wiele innych urządzeń. 

Dobór odpowiedniego kompresora powinien być podyktowany zadaniami jakie będzie spełniać, zapotrzebowaniem warsztatu na sprężone powietrze, a także rozmiarami warsztatu, w jakim będzie pracować. Biorąc pod uwagę te czynniki, będzie można wybrać sprężarkę odpowiedniej wielkości, o właściwej wydajności i możliwie najbardziej energooszczędną pod kątem trybu pracy i rodzaju wykonywanych zadań. Dzięki takiej analizie sprężarka będzie służyła lepiej, dłużej i wydajniej. Szeroki wybór kompresorów powietrza różnego typu i o bardzo zróżnicowanych parametrach daje możliwość łatwego dostosowania urządzenia do oczekiwań i potrzeb użytkownika. A jaka sprężarka sprawdzi się najlepiej w warsztacie?

Na co zwrócić uwagę wybierając sprężarkę powietrza do warsztatu?

Dobierając kompresor do konkretnego warsztatu, jego potrzeb i panujących w nim warunków należy wziąć pod uwagę najważniejsze parametry i cechy urządzenia. Do wyboru użytkowników są kompresory śrubowe i sprężarki tłokowe, olejowe i bezolejowe. Każdy z nich oferuje inne parametry pracy i sprawdza się lepiej w odmiennych warunkach. 

Do większych warsztatów samochodowych polecane są sprężarki śrubowe. Pozwalają one na ewentualną rozbudowę i powiększenie układu w razie potrzeby bez konieczności zakupu nowego kompresora. Ze sprężarką śrubową bez trudu można łączyć kolejne tworząc układ wielosprężarkowy. Kompresory śrubowe — zarówno olejowe, jak i bezolejowe, doskonale sprawdzają się w profesjonalnych warsztatach samochodowych, wulkanizacyjnych i zakładach lakierniczych. Najważniejsze parametry sprężarki do warsztatu, na jakie należy zwrócić uwagę to wydajność, pojemność zbiornika i ciśnienie sprężania. Oprócz tego trzeba dobrać odpowiednią moc silnika kompresora, sprawdzić poziom hałasu emitowanego podczas pracy, ilość ciepła emitowanego przez sprężarkę, a także klasę czystości otrzymywanego sprężonego powietrza. Wprawdzie w warsztatach nie ma konieczności korzystania ze sprężonego powietrza najwyższej klasy „0” jednak, aby utrzymać urządzenia zasilane sprężonym powietrzem w dobrym stanie jak najdłużej, ważne jest także  odpowiednie uzdatnianie skompresowanego gazu, czyli jego końcowa czystość. Warto decydować się na sprężarki o niskim poziomie głośności dla zwiększenia komfortu pracy.

Wydajne kompresory są najlepszym wyborem. Pozwalają uzyskiwać dużą ilość sprężonego powietrza w krótkim czasie. Jednocześnie są też energooszczędne. Informacja o wydajności efektywnej, czyli końcowej powinna zostać umieszczona w specyfikacji technicznej konkretnego urządzenia. 

Kolejną sprawą jest zastosowanie zbiornika ciśnieniowego. Pojemność zbiornika buforowego w warsztatach powinna być dobrana optymalnie do typu sprężarki i charakterystyki zapotrzebowania na sprężone powietrze. W dużych warsztatach często niezbędne są zbiorniki na sprężone powietrze, których pojemność sięga 500, 700 a nawet 1000 litrów. W zbiorniku magazynowany jest zapas sprężonego powietrza, co przekłada się na niższe zużycie prądu i większą wydajność pracy. Maksymalne ciśnienie robocze również jest ważnym parametrem, jednak musi on być dokładnie dopasowany do wymagań danego warsztatu i zadań, jakie są w nim wykonywane. W warsztatach z reguły używane jest ciśnienie robocze w zakresie 6 – 10 bar ale zdarzają się również przypadki gdzie konieczne jest ciśnienie nawet 15 bar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here