Kiedy wprowadzasz na rynek nowy produkt, zwykle masz jakiś zarys charakterystyki osób, do których powinien on trafić. Co, jeśli Twoje przypuszczenia okażą się chybione? A jeśli grupa docelowa okaże się zbyt wąska i produkt nie będzie rentowny? Warto pomyśleć o wcześniejszym przeprowadzeniu badań rynkowych, które ułatwią znalezienie i opisanie grupy odbiorców danego produktu. Dzięki temu łatwiej będzie projektować działania promocyjne, zwiększające sprzedaż, a tym samym zyski.

Jak przeprowadzić badania rynku?

Projektując badanie rynkowe, naszym głównym celem ma być zdobycie wiedzy pozwalającej nam rozpoznać potrzeby klientów. Dzięki temu możemy udoskonalić nasz produkt lub usługę w taki sposób, aby były zgodne z ich oczekiwaniami.

Ustalając przeprowadzenie konkretnych metod i technik badania, warto zainteresować się ofertami firm i agencji związanych z projektowaniem takich rozwiązań. Profesjonalne badania to gwarancja precyzyjnych wyników, a w następstwie – znacznie skuteczniejszych działań.

Badania rozróżniamy w dwóch kategoriach:

  • Badania ilościowe – przeprowadzane wśród dużej grupy badawczej. Odpowiadają na podstawowe pytania jak: „Ile osób kupuje dany produkt?, „Ile osób zna daną markę?”.
  • Badania jakościowe – odpowiadające na takie pytania jak: „Dlaczego ludzie wybierają daną usługę?, „Dlaczego nie kupują danego produktu?”. Służą one opisaniu danych emocji i motywów kierujących klientami podczas zakupu. Określają zachowania, wzory postępowania, przyzwyczajenia.

Model Stephena Kinga

Warto także zainteresować się wykorzystywanym od ponad 20 lat modelem stworzonym przez agenta londyńskiej agencji reklamowej – Stephena Kinga. Stworzył on kołowy schemat cyklu planowania reklamy naszego produktu/usługi. Stephen King tworząc swój schemat, powołał się na pytania jak:

  • Gdzie jesteśmy? – Pyta o aktualną pozycję na rynku, postrzeganie firmy.
  • Dlaczego akurat tam? – Jakie czynniki spowodowały, że znajdujemy się w takim a nie innym miejscu?
  • Gdzie możemy być? – Jak daleko możemy zajść?
  • Jak tam dotrzeć? – Określa strategie pozwalającą na dotarcie do wyznaczonego przez nas celu.
  • Czy zbliżamy się do celu? – Czy nasz pomysł przemawia do klientów?

Aby nasz produkt mógł mieć szansę na powodzenie, ważne jest ustalenie grupy docelowej, a następnie sposobu, który pozwoli nam dotrzeć do klientów, czyli właściwego kanału komunikacji.

Nowoczesne kanały komunikacji z klientem

Internet przeobraża wiele dziedzin naszego życia. Obecność marki w mediach społecznościowych jest dzisiaj wręcz obowiązkowa. Profesjonalne badania oferowane przez wyspecjalizowane firmy obejmują również analizę wizerunku danej marki w sieci. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, czy nasz produkt pojawia się w opiniach użytkowników, czy wystawiane przez nich oceny są pozytywne czy negatywne i co się za nimi kryje. Trzeba przy tym pamiętać, że właśnie opinie wystawiane w sieci mają dzisiaj szczególnie ważne znaczenie. Po pierwsze docierają do znacznie większej liczby odbiorców, a po drugie – są szczególnie cenione przez użytkowników internetu jako obiektywne. Monitorowanie wizerunku firmy w sieci jest więc dziś obowiązkowe.

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pomagają przedsiębiorcom w prowadzeniu ich działalności. Szczególnie ważne mogą być badania satysfakcji klientów i te dotyczące postrzegania marki. Dostarczają one twardych danych, które ułatwiają podejmowanie działań reklamowych i znacznie zwiększają ich skuteczność.

Źródło: firmaprzyjaznaklientowi.pl – jakość obsługi klienta

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here